تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۵۱۱۶۸
سرویس خبر : انرژی

وضعیت تأمین آب هرمزگان | ۷ سد جدید در دست مطالعه است/ برنامه ریزی برای تأمین ۹۰ درصد آب شرب بندرعباس از دریا

‌می‌متالز - استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب دریا و احداث سد‌های جدید برای مهار سیلاب‌ها و افزایش ظرفیت ذخیره آب سطحی از برنامه‌های بخش آب کشور برای استان هرمزگان است.

به گزارش می‌متالز، بارش‌های استان هرمزگان به طور متوسط سالانه حدود ۲۰۰ میلیمتر است و حجم نزولات جوی این استان به ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد؛ اما دو سوم این رقم، (حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیارد مترمکعب) با تبخیر یا ورود به دریا، از دسترس خارج می‌شود. به منظور ذخیره آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها در این استان و استفاده از آن در تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت، در حال حاضر ۴ سد جگین، شمیل و نیان، میناب و سرنی در مدار بهره برداری هستند.

اما هنوز حجم آب‌های شیرین سطحی که بدون مهار به ویژه در فصول سیلابی، وارد دریا شده و از دسترس خارج می‌شوند قابل توجه است، از اینرو ساخت ۷ سد جدید در دست مطالعه و ساخت ۲ سد جدید در دست اجرا قرار دارد.

وضعیت تأمین آب هرمزگان | ۷ سد جدید در دست مطالعه است/ برنامه ریزی برای تأمین ۹۰ درصد آب شرب بندرعباس از دریا
جمشید عیدانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در این خصوص گفت: این هفت سد با تکمیل مطالعات و تامین اعتبار‌های لازم در آینده احداث شده و کمک خوبی در تامین آب این استان خواهند بود.

وی ادامه داد: استان هرمزگان از نظر تامین آب در محدوده دو حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و بندرعباس- سدیج قرار دارد که اکنون بخش عمده نیاز آبی را تامین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: اکنون سد‌های استقلال میناب، جگین، شمیل و نیان، سرنی و درکاه در این استان درحال بهره‌برداری هستند.

عیدانی با بیان اینکه "شبکه آبیاری میناب با ۱۱ هزار هکتار اراضی و سبزپوشان با ۴ هزار هکتار اراضی فعال است"، گفت: پروژه‌های متعددی در استان در دست اجرا است که نوسازی خط آبرسانی از میناب به بندرعباس از جمله آن‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان از در دست مطالعه بودن ۱۳ طرح تغذیه مصنوعی خبر داد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب مجموع آب‌های سطحی مهار نشده استان هرمزگان است که اجرای این طرح‌ها نیاز به اعتباری بالغ بر چهارهزار و ۱۶۹ میلیارد ریال دارد.

عیدانی درباره طرح‌های علاج‌بخشی سد‌های استان ادامه داد: طرح علاج‌بخشی سد چلوگهره، سدمیناب و جگین و نیز علاج بخشی تغذیه مصنوعی‌ها نیاز به اعتباری افزون بر ۲ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال دارد.

وی رودخانه‌های مراکز جمعیتی استان را ۵ هزار کیلومتر و رودخانه‌های مراکز جمعیتی را ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۲۳۵ کیلومتر رودخانه‌های پرخطر مراکز جمعیتی استان شناسایی شده است که هزار میلیارد ریال اعتبار برای انجام عملیات لایروبی رودخانه‌ها نیاز است.

استان هرمزگان همچنین در تأمین آب از منابع دریا با استفاده از آب شیرین کن‌ها از استان‌های پیشروی کشور است.

امین قصمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در این خصوص گفت: آب‌شیرین‌کن‌ها در این استان سابقه طولانی دارند و از سال ۱۳۸۴ استارت آب‌شیرین‌کن در بندرلنگه زده شد.

وی افزود: اکنون در این استان ۹۵ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت تولید آب از طریق آب‌شیرین‌کن وجود دارد؛ بخشی از منابع آبی مورد نیاز از آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود و مابقی را از منابع سطحی و غیرسطحی تأمین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با تأکید بر این‌که در سطح کشور ۸۵ سایت آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۵۷۰ هزار مترمکعب وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۴۰ سایت با ظرفیت ۲۳۲ هزار مترمکعب در بندرعباس وجود دارد و تا چند ماه آینده ۱۱ سایت جدید را با ظرفیت ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار می‌کنیم و ظرفیت کلی بندرعباس به ۲۷۵ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: سه سایت به ظرفیت ۱۱‌هزار مترمکعب نیز در مرحله‌ی انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد که وارد مدار شدن این سایت‌ها می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود را برطرف کند.

قصمی بابیان این‌که از ۱۳ شهرستانی که داریم هشت طرح آب‌رسانی جدید را برای این شهر‌ها تعریف کرده‌ایم که وارد مدار اجرایی شده و منابع تأمین آب این شهر‌ها نیز باهدف تأمین آب پایدار، تغییر خواهد کرد، گفت‌: استان هرمزگان هم در حوزه برق و هم در حوزه آب برنامه‌ریزی استراتژیکی را برای حل مسائل انجام داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان تصریح کرد: تأمین آب کلان‌شهر بندرعباس بدین‌گونه است که ۴۸‌درصد نیاز آب از طریق شیرین‌سازی تأمین می‌شود و اگر این ظرفیت وجود نداشت نمی‌توانستیم تابستان ۱۴۰۰ را بدون چالش پشت سر بگذاریم.

وی افزود: درحال حاضر یک آب شیرین کن با ظرفیت شیرین سازی ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز برای تأمین آب شرب بندرعباس در مدار بهره برداری است و در برنامه داریم که با احداث ظرفیت‌های شیرین سازی آب، در سال‌های آینده تا ۹۰ درصد آب شرب این کلانشهر از طریق شیرین سازی آب دریا تأمین شود.

در سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان، تکمیل دو پروژه مهم آبی این استان مورد تأکید قرار گرفت. آخرین وضعیت این دو پروژه در جدول زیر نشان داده شده است.

وضعیت تأمین آب هرمزگان | ۷ سد جدید در دست مطالعه است/ برنامه ریزی برای تأمین ۹۰ درصد آب شرب بندرعباس از دریا

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده